برندسازی یا برندینگ چیست؟

برندسازی یا برندینگ چیست؟ کادو 360

فهرست مطالب

برندسازی یا برندینگ به فرآیندی که باعث می شود مردم عادی نسبت به یک نوع کسب و کار شناخت پیدا کنند گفته می شود.در این روند باید ایجاد شناخت موثر و همچنین مثبت باشد.در برندسازی محصولات یا خدمات در بین مشتریان با شعار، لوگو یا حتی نام شناخته می شوند.

برندسازی باعث می شود که یک کسب و کار از سایر رقبای خود متمایز شده و پایگاه مشتری جداگانه داشته باشد.

جالب است بدانید که طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، برند شامل یک لوگو، شعار یا نام یا هر ویژگی دیگری است که محصولات یا خدمات یک کسب و کار را از سایر کسب و کارهای مشابه متمایز می کند.

 

مفاهیم برندسازی

جایگاه سازی برند چیست؟

طبق تعریف کاتلر، جایگاه سازی برند به معنای انجام اقداماتی است که باعث به وجود آمدن یک تصویر از کسب و کار در ذهن بازار هدف می شود. با استفاده از این اقدامات شما یاد میگیرید که چگونه در ذهن مشتریان خود نقش برجسته شوید اما خیلی از افراد جایگاه سازی را با متفاوت بودن اشتباه می گیرند. برای این دوستان ویژگی دیگری از جایگاه سازی را بیان می کنیم:

جایگاه سازی منجر می شود که کسب و کار شما در ذهن مشتری، ارزشمند، مطلوب و معتبر شناخته شود.

هویت برند به چه معناست؟

هویت برند درواقع شناسنامه برند مورد نظر می باشد. این شناسنامه می تواند یک لوگو یا نام برای کسب و کار شما باشد. اما در پشت این نام یا لوگو باید هویتی شگفت انگیز وجود داشته باشد. سیب شرکت اپل را به یاد بیاورید. طبق گفته استیو جابز این سیب گاز زده، نماد و هویت همان سیبی است که استیو جابز بخاطر گشنگی مجبور شد که از میوه فروشی بدزدد و در آخر هم مجازات شد. همین داستان باعث ایجاد یک رابطه عمیق بین جامعه هدف با کسب و کار می شود.

براسا گفته جارد روزن هویت برند، بیشتر از یک لوگو برای چاپ شدن روی تیشرت یا فنجان قهوه می باشد.هویت برند همان ماهیتی است که به عناصر اصلی برند شما را نمایش میدهد.

شخصیت برند به چه معناست؟

شخصیت برند همان ویژگی های انسانی است که مردم به کسب و کار شما می دهند. مثلا اگر در تحویل کالا به مشتریان خود تعلل کنید، برند شما به عنوان بدقول شناخته خواهد شد.

پس باید تمام سعی و تلاش خود را بکنید تا برای برند خود شخصیتی قابل اعتماد و حرفه ای بسازید. ویژگی های برند شما بین افراد مختلف می چرخد و برند شما با این ویژگی ها شناخته خواهد شد. مثلا آیفون با دوربین حرفه ای خود بین مردم شناخته شده است.

ارزش ویژه برند چیست؟

این قسمت کاملا با مشتریان شما می باشد و مشتریان شما در به وجود آوردن آن نقش اصلی را به عهده دارند. ارزش ویژه برند همان تجربه؛ درک و نظر مشتری از همکاری یا خرید محصول از شماست. دقت داشته باشید که ارزش ویژه برند تاثیر بسیار زیادی برای کسب مشتریان جدید دارد. این ارزش از طریق دوستان و فامیل و آشنایان شناخته می شود و موجب خرید یا ارائه خدمات می شود.

ابزارهای برندسازی کدام اند؟
ابزارهای برندسازی کدام اند؟

ابزارهای برندسازی کدام اند؟

  • روابط عمومی
  • تبلیغات
  • بازاریابی مستقیم
  • پیشبرد فروش
  • بسته بندی
  • رویدادها و اسپانسرینگ
  • خدمات مشتری
  • فروش شخصی

آرکتایپ برند به چه معناست؟

آرکتایپ یا مبحث کهن الگوها مربوط به شخصیت شناسی افراد می شود که از واژه ای یونانی گرفته شده است.این مدل هر انسان را به خدایی از خدایان یونان نسبت می دهد و ویژگی های او را نسبت به خدای مورد نظر می سنجد. در بین انسان ها آرکتایپ ها به 13 خدای مرد و 12 خدای زن تقسیم بندی می شود اما در بین کسب و کارها، به 12 ارزش کلیدی انسانی تقسیم بندی می شود. این 12 گونه بر این اساس هستند:

آرکتایپ برند به چه معناست؟
آرکتایپ برند به چه معناست؟
  • لذت
  • تعلق
  • خدمت
  • تسلط
  • نوآوری
  • امنیت
  • دانش
  • آزادی
  • رهایی
  • قدرت
  • تسلط
  • صمیمیت

فراموش نکنید که هدف از ایجاد آرکتایپ ها در بین کسب و کارها، ساختن داستانی از برند و ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان هدف می باشد. در زندگی واقعی خیلی از برندها برای مطرح شدن از آرکتایپ ها استفاده کرده اند. این مدل، برند شما را از فقط یک نام و لوگو تبدیل به نامی با حسی آشنا می کند. به طوری که وقتی نام یا لوگو را مشاهده می کنید یکی از حس های بیان شده درون شما به وجود می آید. در واقع استفاده از آرکتایپ ها باعث می شود که برند شما دارای روح شود و مردم با آن احساس بهتری کنند.

بگذارید یک مثال ساده بیان کنم تا فهم آرکتایپ برند برای شما جذاب تر شود.

هویت برند بیان گر جمله من اینجا هستم و منتظر شما، می باشد.

آرکتایپ برند بیان گر داستان پشت پرده برند می باشد.

درواقع داستان برند خیلی از مکان قرارگیری ارائه خدمات یا محصول برای مخاطب جذاب می باشد.

استراتژی برند چیست؟
استراتژی برند چیست؟

استراتژی برند چیست؟

استراتژی برند در واقع راه حلی است که باعث می شود مخاطب هدف در بین هزاران برند موجود در کسب و کار شما، برند شما را انتخاب نماید. این استراتژی شامل چگونگی ایحاد رابطه و مطلوبیت و تصویر سازی برند در ذهن مشتریان می باشد. هدف ازین مرحله این است که مخاطب شما را به سایرین ترجیح دهد.

استراتژی برند دو مرحله دارد

مرحله اول تعریف استراتژی که نیاز به فکر کردن دارد.

مرحله دوم اجرای استراتژی که نیاز به دستان پر توان اعضای تیم  دارد.

در هر کدام از این دو مرحله اختلالی ایجاد شود، استراتژی به مشکل خورده و در بعضی مواقع لازم است که ار ابتدا شروع کرد.

انواع برندسازی

انواع برندسازی - کادو 360
انواع برندسازی – کادو 360

برندسازی شخصی

برندسازی شخصی روی یک شخص متمرکز می شود. یک شخص که دارای توانایی خاصی است و سعی دارد تا ازین توانایی برای به دست آوردن شهرت و پول استفاده کند. خواننده و بازیگران و نوازنده ها و… در این دسته از برندسازی قرار می گیرند.

برندسازی محصول

در برندسازی محصول شما رقبای زیادی در حیطه محصول خود دارید و هدف این است که کاری کنید، مردم از شما محصول مورد نظرشان را خریداری کنند. در حالی که خیلی از برندهای دیگر نیز در حال فروش محصولی مثل محصول شما هستند.

برندسازی شرکتی

در برندسازی شرکتی، برندسازی براساس نام یک شرکت هدف بندی می شود. فعالیت ها و تفکر شرکت با برندسازی محصولات و برندسازی شخصی تفاوت بسیار دارد. دقت داشته باشید که دامنه یک شرکت خیلی بزرگتر است.

برندسازی خدمات

برندسازی خدمات، شامل برندسازی برای خدمتی که یک شخص یا یک گروه انجام میدهند. خدمات نصب و تعمیر یخچال را در نظر بگیرید. قطعا این کار، برای افراد خانه مشکل است پس در نتیجه باید به یک تعمیرکار زنگ بزنند همینجاست که برندسازی خدماتی به کمک شما می آید و باعث می شود که اکثر خانه دارها با شما تماس بگیرند.

یکی از روش های مطلوب و موثر در برندسازی استفاده از هدایای تبلیغاتی، لباس های سازمانی با طرح و رنگ و لوگو که یادآور برند می باشند هستند. به عنوان یک مثال ساده قطعا ترجیح می دهید در یک پیتزا فروشی تمیز و شیک با رنگ های اشتها آور، پرسنل مرتب و منظم با لباس یکدست سازمانی دارای لوگو و حتی با کلاه های نقاب دار که دارای لوگو همان برند هستند غذا بخورید. البته تصور کنید همین پیتزا فروشی با ظاهر نامرتب و هر کدام از کارکنان با لباس طبق میل خود حاضر شوند و هیچ وجه تمایزی با سایر مشتریان و مراجعه کنندگان نداشته باشند. قطعا تمایل شما برای سفارش غذا و حضور در آن مکان کمتر خواهد شد.

کادو 360 شما را در برند سازی، طراحی لوگو، استفاده از هدایای تبلیغاتی یاری می نماید و بهترین پیشنهاد ها را ارائه می دهد. برای کسب مشاوره در زمینه تهیه هدایای تبلیغاتی در هر صنفی که هستید با ما در ارتباط باشید. هدایای تبلیغاتی ویژه مدیران، هدایای مناسبتی تبلیغاتی، هدایای دیجیتال تبلیغاتی ، انواع لیوان، جاکلیدی و جاکارتی و هدایای چوبی بخشی از هزاران هدایایی هستند که می توانید از طریق کادو 360 تهیه نمایید.